Lions_Antwerpen_Haven-news-hln-triolo

10/01/2020

Leerlingen Triolo kunnen tot rust komen in nieuwe snoezelruimte

Niets dan glunderende gezichten bij de buitengewone basisschool Triolo in Brasschaat. Dankzij een gulle gift van Lions Club Haven hebben ze een gloednieuwe snoezelruimte kunnen openen. Ze dient vooral om de zintuigen te prikkelen, maar ook om de leerlingen tot rust te laten komen.

Gekleurde lichtpatronen, rustgevende geluiden, heerlijke geurten, een groot waterbed, een sterrenhemel en een tent om even in te gaan liggen en te rusten of weg te dromen.  De leerlingen (en leerkrachten) van Triolo weten voortaan waar ze lekker kunnen chillen.

De nieuwe snoezelruimte spreekt tot de verbeelding.  “We hebben dit serieus voorbereid”, zegt directeur Hilde Swinnen. “We zijn nagegaan wat kinderen ontspant wanneer ze te veel prikkels hebben gekregen én wat hen tegelijkertijd ook stimuleert in hun ontwikkeling. En dan niet alleen de zintuigen, maar ook het gedrag en hun communicatie. Vooral dat laatste is belangrijk want het grootste deel van onze leerlingen zijn kinderen met autisme (type 9) en communiceren is voor hen vaak niet eenvoudig.”

 

Structureel

De snoezelruimte kreeg een plaats in het nieuwe schoolgebouw. Lions Club Haven schonk de school een budget van 6.500 euro.  “We zijn als Lions Club Haven een structurele partner voor Triolo dat deel uitmaakt van Olo vzw”, zegt Luc Seps. “We financieren hen elk jaar voor specifieke projecten. Zo helpen we mee dromen waarmaken.”

 

Rust

De leerkrachten zijn ook heel tevreden. “We zien vooral dat het heel veel rust brengt”, zegt Britt Vermeir. “ Sommige kinderen komen hier wat onrustig aan en willen eerst alles ontdekken. Maar eens ze weten wat er is, komt er rust over hen en zoeken ze datgene op wat hen het meest aantrekt of tot rust brengt. We merken dat dat ook het contact met ons als leerkrachten verbetert. We mogen dichter komen dan normaal. Ze kunnen soms een aanraking verdragen. En we hopen dat we hen hiermee ook meer kunnen stimuleren in hun taalontwikkeling. Veel van onze kinderen begrijpen best veel, maar kunnen zich niet altijd goed uiten. Hier krijgen ze een extra weg tot communicatie: via gebaren, klanken, of woorden. We zullen hier nog veel mooie momenten beleven.”

 

Dit artikel werd gepubliceerd in HLN, 10 januari 2020